Marketing z fantazją

Kinga Wójtów

SKN Neuromarketingu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Nadmiar przekazów reklamowych, doprowadził do spadku efektywności tradycyjnych mediów. Coraz częściej słyszymy o niekonwencjonalnych przestrzeniach promocyjnych, które stają się popularnym kanałem komunikacji z klientami. Specjaliści od marketingu nazywają je ambient mediami. Pozwalają one na wyróżnienie się z tłumu nudnych reklam, którymi jesteśmy otaczani na co dzień. Mają na celu zaskoczyć konsumenta, sprawić mu niespodziankę. Powstało już mnóstwo ciekawych kampanii tego typu.

Organizacja Pro Infirmis przeprowadziła akcję, w której skupiła się na problemie osób niepełnosprawnych, głównie z deformacjami ciała. Kampania nosiła tytuł „Because who is perfect? Get closer” I została zorganizowana z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Celem „Because who is perfect? Get closer” było stworzenie manekinów ze skoliozą lub na wzór ciał osób z wrodzoną łamliwością kości. Jeden miał skrócone kończyny, a drugi zniekształcony kręgosłup. Postacie z takimi deformacjami zostały ustawione na wystawie pomiędzy manekinami z wyidealizowanymi sylwetkami. Do akcji zostały zaangażowane osoby z wyżej wymienionymi dolegliwościami, których ciała i wymiary stały się bazą do wykonania manekinów. Mark Zumbühl, członek Pro Infirmis podsumowując kampanię powiedział: „Często dążymy do pogoni za ideałami, zamiast akceptować życie w całej jego różnorodności, Pro Infirmis dąży przede wszystkim do akceptacji niepełnosprawności i włączenia osób niepełnosprawnych„.

W 2013 r. Milka wystawiła na próbę hojność Europejczyków. Zorganizowała akcję, która polegała na sprzedaży tabliczki czekolady z jednym brakującym elementem. Każdy kto kupił czekoladę bez jednego kawałka mógł go odzyskać lub wysłać do wybranej przez siebie osoby. Po odwiedzeniu odpowiedniej strony internetowej, można było wybrać odpowiednią opcję. Jeśli ktoś wybrał wysłanie brakującego elementu do bliskiej osoby, mógł dołączyć również spersonalizowaną wiadomość. Takie działanie w pełni oddało hasło kampanii „Dare to be tender” czyli „Odważ się być czułym”.

Często ambient media wykorzystuje się przy kampaniach reklamowych filmów. Kampania promująca film „Devil’s Due” wykorzystała tzw. prank, czyli robienie żartu nieświadomym ludziom. Przygotowano dziecięcy wózek, w którym umieszczono robota przypominającego nawiedzone dziecko. Wózek był zdalnie sterowany. Pozostawiony samotnie na chodniku, wzbudzał duże zainteresowanie wśród przechodniów. Kiedy ktoś podszedł do wózka, dziecko podnosiło się, okropnie krzycząc. Wszystkie reakcje przechodniów były potajemnie nagrywane. Z nagrań zmontowano krótkometrażowy filmik, który stał się zapowiedzią horroru. Wideo stało się bardzo popularne w Internecie, a na YouTube osiągnęło około 55 milionów wyświetleń.

Taka forma promocji w naszym kraju nie jest w pełni wykorzystywana i rozpowszechniona. Ambient media tworzone są pod konkretny produkt lub grupę odbiorców, dlatego są to wyjątkowe i niestandardowe akcje promocyjne. Kreatywność twórców ambient akcji, nie zna granic. Jest to działanie, która zaskakuje i bawi. W dzisiejszych czasach, w których trudno jest zainteresować konsumentów standardową reklamą, warto inwestować w ten rodzaj promocji.

A czy Ty kupiłbyś czekoladę bez jednego kawałka?

 

Źródła:

http://www.hatalska.com/wp-content/uploads/2009/02/N.Hatalska_NiestandardoweFormyPromocji_MarketingIRynek2002.pdf