Barwa a kolor?

Mateusz Strzelczyk

SKN Neuromarketingu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Pewnie zastanawiasz się Drogi Czytelniku, jaka jest różnica między barwą a kolorem i na pierwszy rzut oka wydaje Ci się, że za tymi dwoma słowami kryje się dokładnie to samo. A zatem nie ma sensu drążyć dalej. Otóż wcale tak nie jest, a to, że dalej czytasz artykuł stanowi dowód, że poczułeś się zaintrygowany. Oba słowa w języku polskim są dla siebie synonimami, kolor może być barwą, a barwa kolorem, jednak są tylko trzy kolory podstawowe, które tworzą inne. Natomiast barwa to nasze doświadczenie zmysłowe i tym różni się od koloru.

Kolory czerwony, żółty i niebieski nazywamy kolorami podstawowymi. Określa się je tak, ponieważ wywodzą się z nich wszystkie inne barwy. Kolorów podstawowych nie można uzyskać ze zmieszania jakichkolwiek innych. Codziennie, gdy wstajemy widzimy świat skąpany w barwach. Lubimy konkretne odcienie, cienie, tony i jest nam dobrze, kiedy mamy te kolory na sobie. Kolory mają swoje odzwierciedlenie w emocjach, mimo że nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, są nieodłącznym „pierwiastkiem” naszego życia. Kto chciałby oglądać świat, taki jak w starej telewizji, wyłącznie czarno-biały?

Nasz mózg interpretuje fale, które trafiają do oczu, tworząc doświadczenie barwy zmysłem dla nas oczywistym – wzrokiem. Przetwarza impulsy nerwowe jako widzenie światła, które po trafieniu do oczu składa się z barw – tęczy. Barwa i światło to jedność. Wrażliwość na oba te aspekty jest znana od tysiącleci. Malowidła odkryte w prehistorycznych jaskiniach i powstałe za pomocą naturalnych barwników są dowodem, że człowiek od zawsze interesował się otoczeniem i jego barwą.

Tak jak w dawnych czasach przykładano wagę do barwy i zmysłów z nią związanych, tak i teraz dobór koloru identyfikacji wizualnej marki jest równie ważny. Wiadomo, że kupujemy i kojarzymy produkty przede wszystkim oczami. Coś przyciąga naszą uwagę bardziej, a co innego mniej w zależności od naszych aktualnych emocji i wielu innych zmiennych. Kolorystyka to pierwsza rzecz, którą rejestruje mózg. Należy jednak pamiętać, że w zależności od płci, ten sam kolor może wywołać różne skojarzenia. Mężczyznom bardziej odpowiada kolor pomarańczowy, niż żółty, a płeć piękna dostrzega więcej barw. Pod uwagę należy brać również inne zmienne, takie jak np. wiek czy różnice kulturowe. Dla przykładu w krajach azjatyckich kolor biały kojarzy się z nieszczęściem i pechem.

Teoria koloru czy też psychologia koloru to nauka zajmująca się nie tym, w jaki sposób tworzone są kolory, lecz jak oddziałują na człowieka. A tu wszyscy są zgodni – kolory mają bardzo duży wpływ na ludzki umysł i zmysły. Zaplanowana kolorystyka przekazów marketingowych może oddziaływać korzystnie na nastrój, a co za tym idzie, zwiększać także liczbę nowych klientów. Warto przyjrzeć się kilku korporacjom, które używają wybranych kolorów jako wiodących w swoich logach i spotach reklamowych.

Coca-Cola, Colgate i H&M postawiły na kolor czerwony. Intensywny, nasycony emocjonalnie przykuwa uwagę, akcentuje i stymuluje do podjęcia szybkiej, impulsowej decyzji. Jest to także kolor krwi, czyli równie dobrze podkreśla zagrożenia, determinację, a nawet pasję lub pragnienie miłości. Dobrym pomysłem jest również zastosowanie go w nagłówkach typu: „Promocja”, „Tylko dziś”.

Z połączenia czerwieni i żółtego otrzymujemy kolor pomarańczowy. Jego ciemniejszy odcień odzwierciedla podejrzliwość, natomiast bardziej czerwony ton nawiązuje do pragnienia, przyjemności czy nawet dominacji. Ten kolor najczęściej można spotkać w towarzystwie logo czy też banerów marketingowych np. Orange, CCC czy też Allegro.

Zieleń jest kolorem natury i tak kojarzy się większości ludzi. To rozwój np. kiedy po mroźnej zimie pojawia się wiosna i wszystko budzi się do życia. To także świeżość i harmonia. W przeciwieństwie do czerwieni zieleń jest kolorem bezpieczeństwa. Zielone światło na drodze wskazuje, że można jechać dalej. Najlepiej używać tego koloru np. przy reklamie środków medycznych czy też żywności, która pochodzi z ekologicznych gospodarstw i kojarzy się nam ze zdrowym trybem życia – ukazując nieszkodliwość produktów. Korporacje, które wybrały ten kolor to BP czy Starbucks.

Jak można zauważyć kolory odgrywają istotną rolę w życiu każdego człowieka, także w sferze podejmowanych decyzji zakupowych. W tym przypadku są dobrane specjalnie po to, by zwiększyć zainteresowanie produktem i skłonić nabywcę do kupna.

Źródła, książki i artykuły warte uwagi:

„W harmonii z barwą” Dorota Dziamska, Halina Portalska, Marek Portalski; BP – wydawnictwo, drukarnia Poznań 2004 [12,13,14,18,19,28,29,91,104]

„Nauka o  barwie” Adam Zausznica, Warszawa 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN

„Zarządzanie kolorem” Drew John T., Meyer Sarah A., Wydawnictwo Arkady

„Kolorowa rewolucja” Thurmann – Moe Dagny, Agorta SA, 2017

https://opinieouczelniach.pl/artykul/kolory-wokol-nas-co-znacza-jak-oddzialuja